ESET NOD32
ESET NOD32
Skip Navigation Linksموسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان

چنانچه به رشد فنآوری و علوم در دو قرن پیش بنگریم درخواهیم یافت از آن زمان تا به حال اکثر شاخه های علوم و فنآوری به میزان باور نکردنی گسترش یافته اند . می توان با چند مثال ساده این موضوع را بخوبی نشان داد. تنها کافی است به دستگاه تلوزیون امروزی، خودروهای امروزی و تلفن و ... که هم اکنون استفاده می کنیم با نوع مشابه آن در چند دهه قبل بنگریم و آنها را با هم مقایسه کنیم تا به تفاوت تکنولوژیکی پی ببریم. متأسفانه همین میزان پیشرفت و رشد در بحث آموزش مشاهده نمی گردد.

صنعت آموزش هنوز با پانصد سال گذشته تفاوت چندانی نداشته و عمدتاً به شکل سنتی در یک کلاس حضوری و یک استاد و تعدادی دانشجو خلاصه می گردد. این نحوه آموزش به هیچ عنوان راهگشای مشکلات امروز بشر نیست به دو دلیل: یک آنکه حجم علم بسیار گسترش یافته و با روش های سنتی قبلی به درستی قابل انتقال به نسل آینده نمی باشد و دو آنکه میزان تغییرات در علم و تکنولوژی آنچنان سریع گردیده که روش های سنتی آموزش فرصت به هنگام آموزش آن ها را بوجود نمی آورد.

بعضی از فنآوری ها عمری کمتر از شش ماه دارند و بعد از یک دوره کوتاه فنآوری جدید جایگزین آن می گردد. تجربه نشان داده است سیستم آموزش سنتی دارای لختی بیش از سه سال می باشد بدین معنی که مثلاً زمان لازم جهت آموزش یک فنآوری از اختراع آن فنآوری تا آموزش مخاطبین نهایی در قالب کتب درسی و تشکیل کلاس های دانشگاهی بیش از سه سال زمان لازم است و این لختی به هیچ عنوان همخوانی آموزشی را با نیازهای امروزی بشر برآورده نمی سازد. راه حل معضل فوق یادگیری الکترونیکی (eLearning ) است. این روش یادگیری اولاً بسیار کارساز می باشد و دارای بازدهی بسیار زیادی است ثانیاً از سرعت بالایی در فرآیند آموزش برخوردار است.

در این روش تعامل چند جانبه بین دانشجو با دانشجو، دانشجو و استاد و بر عکس برقرار است و برخلاف آموزش های سنتی، در یادگیری الکترونیکی کلاس در رأس آموزش است و نه استاد. به عبارت دیگر یادگیری الکترونیکی بر پایه " کلاس محور " بنا نهاده شده است این درست برعکس آموزش سنتی است که " استاد محور " طراحی گردیده است. خاطر نشان می سازد کاربرد لفظ مجازی برای مؤسسات آموزش عالی الکترونیکی اساساً نادرست است. چرا که کلمه مجاز در مقابل واقعی به کار می رود در حالی که تمام فرآیند یادگیری در اینگونه مؤسسات حقیقی و واقعی هستند. اگر در حال حاضر اصطلاح " واقعیت مجازی " مورد مورد استفاده قرار می گیرد دقیقاً به این معنی است که شخص آنچه را می بیند واقعی نیست و مجاز است اما به اصطلاح رایج، آموزش مجازی یا صحیح تر بگوئیم یادگیری الکترونیکی در عالم واقع اتفاق می افتد در این فرآیند هم دانشجو و هم استاد واقعی هستند و تنها ارتباط این دو در بستر شبکه اینترنت محقق می گردد و این وضعیت، واقعی بودن این فرآیند را منتفی نمی سازد. بنابراین دانشگاه های الکترنیکی عنوان بهتری برای اینگونه مؤسسات آموزش عالی است. همچنین همانطور که گفته شد عنوان بهتر برای آموزش مجازی، یادگیری الکترونیکی است چرا که نتیجه فرآیند یادگیری - که یک فرآیند تعاملی است - آموزش بهتر و مؤثرتر خواهد بود.

در کشور ما مؤسسات آموزش عالی الکترونیکی مختلفی وجود دارد که مجری آنها دانشگاه های دولتی، دانشگاه آزاد و مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی الکترونیکی می باشند. قدیمی ترین مؤسسه آموزش عالی غیر دولتی در سال 1380 تحت نام ایرانیان تأسیس گردیده و از اولین دانشگاه های دولتی می توان از مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه شیراز و دانشگاه علم و صنعت نام برد.
این دانشگاه ها معمولاً بر اساس دو سامانه مهم فرآیند یادگیری الکترونیکی خود را محقق می سازند:

1- سامانه مدیریت آموزش یا TMS ( Training Management System )
2- سامانه یادگیری الکترونیکی  یا  LMS (Learning Management System) 

سامانه مدیریت آموزش در مؤسسات آموزش عالی الکترونیکی که می توانید نمونه ای از آن را در وب سایت دانشگاه ایرانیان به آدرس " Iranian.ac.ir " مشاهده نمایید. این سامانه وظیفه ثبت نام، انتخاب واحد الکترونیکی، کارنامه آموزشی، برنامه زمانبندی امتحانات، کارنامه مالی را برعهده دارد. سامانه یادگیری الکترونیکی همانطور که از اسم آن مشخص است وظیفه یادگیری یادگیرندگان را انجام می دهد. این سامانه عمدتاً از سه زیر سیستم تشکیل شده است.

 1- زیر سیستم تعاملی همزمان که اغلب به نام کلاس آنلاین ( کلاس برخط و یا کلاس مجازی ) معروف است.
 2- زیر سیستم تعاملی غیر همزمان که همانند فروم های فضای سایبری است و نقش ارتباط اجزاء کلاس ( دانشجو و استاد ) را بصورت غیر تعاملی غیرهمزمان در هر درس بعهده دارد. یعنی دانشجو در یک زمان سوالی را مطرح می نماید و استاد یا دانشجوی دیگر در یک فرصت مناسب دیگر پاسخ وی را می دهد.
3- محتوای الکترونیکی دروس که در واقع نقش کتاب ناطق را در یادگیری الکترونیکی برعهده دارد. نمونه ای از کلاس برخط و ( یا به اشتباه کلاس مجازی ) را می توانید از کانال تلگرامی مؤسسه آموزش عالی مجازی ایرانیان بیابید: Uniiranian@

پیش بینی می گردد در دو دهه آینده بیش از 60 % آموزش های رایج در کشورهای مختلف از طریق یادگیری الکترونیکی محقق گردد و بزودی این نوع آموزش ها در همه کشورها فراگیر خواهد شد. اینها بواسطه توسعه زیر ساخت شبکه اینترنتی در کشورهای مختلف است که استفاده و بهره گیری از این نوع آموزش ها را بیش از پیش در اولویت قرار می دهد. در یک کلام دیری نخواهد پائید که سرعت، کیفیت، قیمت و مناسب بودن آموزش های الکترونیکی یا به اصطلاح غلط امروزی آموزش مجازی باعث خواهد شد اینگونه آموزش ها نقش مهمی در زندگی بشر ایفا نمایند. پس آماده و منتظر تحولات شگرف بیشتر این پدیده نو ظهور باشید.

Skip Navigation Linksصفحه اصلی > درباره ما > موسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان